ヤマダ ナツキ
YAMADA Natsuki
山田 夏樹 所属
人間文化学部 日本語日本文学科
近代文化研究所 所属教員
職種
准教授
|
|
言語種別 | 日本語 |
発行・発表の年月 | 2022/04 |
形態種別 | 単行本 |
査読 | 査読あり |
標題 | FLORIENTALIA |
執筆形態 | 共著 |
掲載区分 | 国外 |
出版社・発行元 | FIRENZE UNIVERSITY PRESS(フィレンツェ大学出版会) |
総ページ数 | 204 |
担当範囲 | 手塚治虫とグルメマンガをつなぐもの―「あしたのジョー」の減量(The one which connects a gourmet cartoon with Osamu Tezuka: Cutting of Joe of tomorrow)(45~58頁) |
著者・共著者 | 編者:Miriam Castorina、Diego Cucinelli |
概要 | 食の描写、またグルメマンガと呼ばれるジャンルを通して、マンガにおけるキャラクターの性質の変容について論じる。具体的には、グルメマンガのように、キャラクターが「読者と物語を媒介する」存在となるまでの過程を見る。まず手塚治虫初期作品と、高森朝雄原作、ちばてつや作画「あしたのジョー」の生死をめぐる描写が、食を通して前景化する現象について考察する。そして、「あしたのジョー」では緻密に展開される努力、成長が、以降の作品においては形式化され、そこでキャラクターの自律的な存在としてのあり方が自明化し、グルメマンガというジャンルも成立していくことを検証する。
:I talk on change in the nature of the character in the cartoon through description of a food and the genre called a gourmet cartoon again. Specifically, the process until the character will be the existence which "mediates between a story with a reader" is analyzed so that it may be seen in the gourmet cartoon. First I pay attention to Tezuka Osamu early-stage work, Takamori Asao original work and Chiba Tetsuya taking pictures "Joe of tomorrow". And it is considered about the thing description about life and death there foreground propizes through a food. Further, it is confirmed that the effort and the growth drawn closely in "Joe of tomorrow" are formalized since putting it in the after work. It is inspected that the autonomy of the character becomes self-evident by this thing. And it is also inspected that the genre as the gourmet cartoon is formed consequently. Keyword: character, physicality, gourmet cartoon, Ashita no Jō. |