(最終更新日:2018-05-24 12:06:03)
   コクブ ユホ    KOKUBU Yuho
   國分 有穗
   所属
人間社会学部 初等教育学科
 
現代教育研究所 所属教員
   職種
専任講師
 主担当科目
小学校英語活動指導法・アメリカ初等教育演習Ⅰ&Ⅱ
 専門分野
英語教育 (TESOL), 第二言語習得 (キーワード:児童英語教育、英語語彙習得・指導法、認知言語学、コーパス言語学) 
 最終学位
修士(TESOL)
 学歴
1. 2003/01~2007/05 Columbia University, Teachers College, TESOL Program 修士課程修了 修士 (Master of Arts)(TESOL)
 職歴
1. 1999/04~2009/03 武蔵高等学校・武蔵中学校 非常勤講師
2. 2007/04~2014/03 お茶の水女子大学附属高等学校 非常勤講師
3. 2009/04~2014/03 上智大学短期大学部 英語科 非常勤講師
4. 2009/04~2016/03 慶應義塾幼稚舎 英語科 非常勤講師
5. 2010/04~2015/03 東洋大学 総合情報学部 非常勤講師
6. 2014/04~2016/03 昭和女子大学 人間社会学部 初等教育学科 特命講師
7. 2016/04~ 昭和女子大学 人間社会学部 初等教育学科 専任講師
8. 2015/04~2016/03 中央大学 理工学部 兼任講師
 著書・論文歴
1. 2018/03 著書  Who am I? (共著) 2018/03
2. 2017/01 著書  Guess What?/ Ted Talks/ How to Make Chocolate (共著) 2017/01
3. 2016/11 著書  The Successful EFL Teacher's Guide in Primary Classrooms -これからの小学校英語教育法- (共著) 2016/11
4. 2016/03 著書  Whose Song? (共著) 2016/03
5. 2016/02 論文  初級英語教材に用いられた語彙・単語連鎖に関する基礎調査 (共著) 2016/02
6. 2013/03 論文  TOEIC演習を利用したボトムアップ処理に基づく聴解力強化のためのe-learning教材開発 (共著) 2013/03
7. 2011/03 論文  日本人英語学習者の基本動詞と定型表現の学習-認知言語学およびコーパス分析に基づく
アプローチの受容語彙知識への影響- (単著) 2011/03
8. 2008/11 論文  Vocabulary learning strategies and speaking proficiency: The acquisition of high-frequency verbs and formulaic sequences (単著) 2008/11
9. 2007/11 論文  自主的語彙学習者育成のための語彙指導-Lexical approachの指導法の検証- (単著) 2007/11
 学会発表
1. 2015/03 Lexical Network Structures and Word Frequency Lists to Argument Structure(TESLO 2015 Annual Convention)
2. 2015/01/06 Developing Awareness toward English Teaching at Elementary Schools: Peer Evaluation of Micro-teaching by Pre-service Teachers(HIEC 2015)
3. 2014/03 Corpus-based and Cognitive Linguistic Approaches to Vocabulary Retention and Recall on Reception(AAAL 2014 Conference)
4. 2013/08 Exploring Corpus-based and Cognitive Linguistic Approaches: Vocabulary Retention and Recall in Speaking(JACET 2013 52nd International Convention)
5. 2012/03 Promoting Vocabulary Retention and Recall through Corpus-based and Cognitive Linguistic Approaches(IATEFL 46th Annual Conference and Exhibition Convention)
6. 2011/03 Applying Corpus-based and Cognitive Analysis Strategy Training to Formulaic Language Learning: Vocabulary Retention and Recall(AAAL 2011 Conference)
7. 2011/03 Corpus-based and Cognitive Analysis Strategy: Enhancing Vocabulary Retention and Recall(TESOL 2011 Annual Convention)
8. 2010/03 Improving Learner’s Knowledge of Formulaic Sequences through Awareness-raising Strategy Training(TESOL 2010 Annual Convention)
9. 2009/03 Vocabulary Learning strategies and Formulaic Sequences in EFL: Aptitude-Treatment Interaction in an Analytic Approach(AAAL (American Association for Applied Linguistics) 2009 Annual Conference)
10. 2008/11 Lexical Approach plus shadowing in the EFL classroom(JALT ( The Japan Association For Language Teaching ) 2008 Annual Conference)
全件表示(13件)
 所属学会
1. 1999/06~2012/05 (財)語学教育研究所
2. 2006/12~ TESOL
3. 2007/05~2009/04 JALT (The Japan Association For Language Teaching )
4. 2008/08~ AAAL (American Association for Applied Linguistics)
5. 2011/09~2012/08 IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language)
6. 2013/02~ JACET (大学英語教育学会)
 資格・免許
1. 1998/03/31 中学校教諭一種免許状 (英語)
2. 1998/03/31 高等学校教諭一種免許状 (英語)
3. 2001/08/15 Seminar on Teaching English to Children (Institute of International Education in London)
4. 2011/02/21 更新講習免除
 受賞学術賞
1. 2006/06 (財)英語検定協会 研究助成
2. 2010/04 (財)博報児童教育振興会 児童教育実践についての教育助成