教員紹介・研究業績
教員紹介・研究業績 TOPページ
(最終更新日:2023-03-16 09:26:33)
タケダ ララ
Takeda Rara
竹田 らら
所属
全学共通教育センター
国際学部 英語コミュニケーション学科
職種
特命准教授
学問のきっかけ
大学生の頃に読んだ『ことばと文化』(鈴木孝夫著)の中で、同じ事象(虹・雪など)でも、その人が属する文化によって切り取り方が同じではないと知り、言葉と文化の関わりがもつ奥深さを少しでも探究できたらと思ったことが、文化による言葉の使われ方や会話の進め方を研究しようと思ったきっかけである。
主担当科目
英語IA・IB/英語IIA・IIB/英語IIID・IVE/1年ゼミ/社会言語学
専門分野
相互行為分析, 社会言語学 (キーワード:中間言語語用論、相互行為の社会言語学)
最終学位
修士(文学)
職歴
1.
2022/04~
昭和女子大学 国際学部 英語コミュニケーション学科 特命准教授
2.
2022/04~
昭和女子大学 全学共通教育センター 特命准教授
3.
2021/04~2022/03
昭和女子大学 総合教育センター 特命講師
著書・論文歴
1.
2023/03
論文
Co-occurrence of linguistic and non-linguistic behaviors: Single case analysis of Japanese EFL learners' allo-repetition and gazing (単著) 2023/03
2.
2022/11
論文
Overlaps in collaboration adjustments: A cross-genre study of female university students' interactions in American English and Japanese (単著) 2022/11
3.
2022/05
論文
Chat-Style Writing in Teaching Conversation (単著) 2022/05
4.
2021/01
論文
Elicitation of mutual understanding and achievement of coherence: Allo-repetition in Japanese EFL speaking and chat-style writing interactions (単著) 2021/01
5.
2020/06
論文
「教えられること」とその先にあるもの: 相互行為の外国語教育にみる言語の「適応」と「共有」(全体趣旨) (単著) 2020/06
6.
2020/06
その他
日本人英語学習者の話題展開と理解構築: 会話とチャット形式作文での反復表現を比較して (単著) 2020/06
7.
2020/03
その他
他者反復にみる言語的「重なり」と非言語的「重なり」の共起:日本人英語学習者のデータから (単著) 2020/03
8.
2019/12
著書
A Pragmatic Approach to English Language Teaching and Production (共著) 2019/12
9.
2019/12
論文
Exploring implicit and explicit teaching methods in EFL education: A cross-genre analysis of topic management through overlaps(前出の「著書1」に掲載された論文) (単著) 2019/12
10.
2019/06
論文
『相互行為』と語用論:社会的関係の動的性質に関する実践研究と教育への応用(全体趣旨) (単著) 2019/06
11.
2019/06
その他
英語での会話力向上のためのチャット形式作文の導入と語用論的側面の指導 (単著) 2019/06
12.
2019/03
その他
基盤化と語用論教育:日本人英語学習者のチャット形式作文と会話での反復から (単著) 2019/03
13.
2018/03
論文
Pragmatic rules to enhance students' intercultural competence: A study based on a functional analysis of overlaps in task-based dialogues (共著) 2018/03
14.
2017/07
その他
日本人教員と学生の初対面相互行為における重複発話―「不均衡を解消させること」に対するジャンルの影響を考慮して― (単著) 2017/07
15.
2017/04
論文
どの場面で、誰が、何を、何のために「繰り返す」のか―二種類のジャンルにおける「反復」の機能とそれがもたらす協調性― (単著) 2017/04
16.
2016/09
論文
重複発話から創出される協調性―親疎が異なった日本語相互行為の異ジャンル間比較からの一考察― (単著) 2016/09
17.
2016/08
論文
重複発話を通した距離感の調整―親疎とジャンルが異なる相互行為の分析から― (単著) 2016/08
18.
2016/03
論文
Toward collaborative construction and narrative development: Self-repetition by story recipients in English conversational narratives (単著) 2016/03
19.
2016/03
論文
繰り返し同時発話はなぜ生じるのか―メタコミュニケーションからの日本語異ジャンル間比較― (単著) 2016/03
20.
2016/02
論文
重複発話の日英語比較:ジャンル・心的距離・言語の違いは協調性の産出にどう関わるか (単著) 2016/02
21.
2015/12
その他
日本人大学生同士の会話にみる重複発話:異ジャンル間比較を通した機能分析と協調性 (単著) 2015/12
22.
2015/06
その他
日本人初対面二者間会話における重複発話―異ジャンル間比較を通した協調性の一考察― (単著) 2015/06
23.
2013/09
その他
落語にみる反復がもたらす聞き手への臨場感と協調性:二つの新作落語を通した一考察 (単著) 2013/09
24.
2013/03
論文
A pivot to clarify the story: An analysis of story recipients' allo-repetition in English narratives (単著) 2013/03
25.
2013/03
その他
語り手の自己反復は恊働構築性に寄与し得ないのか:英語会話のナラティブを分析して (単著) 2013/03
26.
2012/11
その他
Allo-repetition to develop the story: From storytellers to story-recipients in English narratives (単著) 2012/11
27.
2012/03
論文
Allo-repetition in English narratives: Functional distribution and collaboration between storytellers and story-recipients (単著) 2012/03
28.
2011/03
その他
英語ナラティブの語り手による他者反復:内容の要約から調節,展開へ (単著) 2011/03
29.
2009/12
論文
Clarifying the story: An analysis of allo-repetition by story recipients in English narratives (単著) 2009/12
30.
2008/12
論文
Metacommunicative approach to overlaps in English and Japanese: Their purpose and distribution (単著) 2008/12
31.
2008/03
論文
話の明確化:英語の日常会話で起こるナラティブにおける聞き手の他者反復に関する一考察 (単著) 2008/03
32.
2006/12
論文
Interactiveness of turn-taking in English and Japanese from the functional perspective (単著) 2006/12
33.
2005/12
論文
Do the interlocutors really misproject the previous speaker's TCUs?: The case of English conversation (単著) 2005/12
34.
2005/03
論文
トーク番組の参与枠組に関する一考察―「視聴者」は単なる「傍観者」か?―(研究ノート) (単著) 2005/03
35.
2005/02
論文
話題は参与構造にどう影響するのか?:教員ミーティングの談話を例に (単著) 2005/02
36.
2004/12
論文
フレーム移行と「包合性」―教員会議における話題と参与構造からの一考察― (単著) 2004/12
37.
2004/09
論文
トーク番組において「話し手」と「聞き手」は誰なのか?〜「メディアを通じて視聴者に伝える」という視点からの一考察〜 (単著) 2004/09
38.
2002/09
論文
日英語の重複発話:予測可能性からメタコミュニケーションへ (単著) 2002/09
39.
2002/03
論文
A comparative study of turn-taking in English and Japanese: When and how do speakers express their correction to or agreement with the other's utterances? (単著) 2002/03
40.
2002/01
論文
会話に見られる「なんか」と文法化:「前置き表現」の「なんか」は単なる口ぐせか? (単著) 2002/01
41.
2001/07
その他
話し手のバトンタッチ:英語では訂正の時に、日本語では同意の時に (共著) 2001/07
42.
2001/06
論文
How the listeners elicit topics from the speakers?: From English and Japanese talk shows (単著) 2001/06
43.
2000/12
論文
会議におけるパワー行使と創発的ネットワーク (共著) 2000/12
44.
1999/12
論文
Turn-taking and its indexicality: From English and Japanese talk shows (単著) 1999/12
10件表示
全件表示(44件)
学会発表
1.
2021/12/12
相互行為にみられる言語調整機能(趣旨説明)(日本女子大学文学部 文学研究科学術交流企画シンポジウム 第3回 相互行為と語学教育)
2.
2021/08/18
Topic development through allo-repetition in EFL-speaking and chat-style writing: From the viewpoint of dependency and creativity in context(AILA World Congress 2021)
3.
2021/07/11
Foreign language or lingua franca: Examination of the application of research outcomes to language education through pragmatics(The 14th Annual Convention of JACET Kanto Chapter)
4.
2021/06/28
A provisional suggestion on linguistic and cultural inclusion in the co-occurrence of verbal and non-verbal cues: The case of overlaps(17th International Pragmatics Conference (IPrA 2021))
5.
2019/08/29
Co-occurrence of verbal and non-verbal cues in grounding: A study on allo-repetition and gaze in Japanese English as a foreign language (EFL) interaction(JACET 58th International Convention)
6.
2018/05/20
Multimodality in overlaps and pragmatic awareness(2018 JALT PanSIG Conference)
7.
2017/08/31
A cross-genre analysis of topic management through overlaps in student-student interactions: Its application to English language education(JACET 56th International Convention)
8.
2017/08/31
Contribution to English language teaching from a pragmatic approach: A discussion on English as a foreign language (EFL) textbook materials and teaching methods for conversation and writing(JACET 56th International Convention)
9.
2017/07/18
Diachronic change in politeness through overlaps: A case study of Japanese asymmetrical interactions(15th International Pragmatics Conference (IPrA))
10.
2017/07/18
Pragmatic rules as an enhancement of students' intercultural competence: A study based on a functional analysis of overlaps in task-based dialogues(15th International Pragmatics Conference (IPrA))
11.
2016/09/01
A cross-genre analysis of functions of overlaps in English and Japanese student interactions: Focusing on the overlapper in a metacommunicative approach(JACET 55th International Convention)
12.
2015/08/30
重複発話と協調性に関する日英語異ジャンル間比較―初対面の大学教員と大学生の会話を分析して―(大学英語教育学会第54回国際大会)
13.
2015/07/30
Collaboration through overlaps in English and Japanese: A cross-genre study of interactions between university students(14th International Pragmatics Conference (IPrA))
14.
2015/03/16
重複発話が創出する協調性:ジャンルと親疎が異なった日本語会話分析からの一考察(第10回話しことばの言語学ワークショップ)
15.
2014/08/15
Toward collaborative construction and narrative development: Self-repetition by story recipients in English conversational narratives(The 17th World Congress of Applied Linguistics (AILA 2014))
16.
2010/09/04
Clarifying the story: An analysis of allo-repetition by story recipients in English narratives(Sociolinguistic Symposium 18)
17.
2007/07/12
Metacommunicative approach to overlapping in English and Japanese talk shows: A comparative study of its cause and situation(10th International Pragmatics Conference)
18.
2003/10/03
トーク番組に見る「メディアの特徴」に関する一考察(第3回メディアとことば研究会)
19.
2001/12/08
予測可能性と相互行為の文法との関連性:日英語の重複発話からの一考察(横浜「言語と人間」研究会12月例会)
20.
2001/03/28
聞き手はどのようにして話題を引き出すのか:日英語のトークショーから(横浜「言語と人間」研究会第27回春期セミナー)
10件表示
全件表示(20件)
講師・講演
1.
2017/10
How to Devise EFL Teaching Methods from L1 Interaction Data: A Cross-genre Analysis of Topic Management through Overlaps(愛媛大学)
2.
2016/03
「話し言葉から『重なり』を分析する:理論とデータから見えてくるもの」(東京外国語大学)
3.
2003/03
「会話を『分析』するということ―『相互行為の社会言語学』の観点から」(独立行政法人国民生活センター)
教育上の能力
●教育方法の実践例
1.
2017/09/17~2020/03/31
チャット式作文を取り入れた会話力向上への補助
●作成した教科書、教材
1.
2016/06/30~2018/03/31
『English Grammar(電大生のための文法問題集)』 <初級編>・<中級編>
●その他教育活動上特記すべき事項
1.
2015/07/08
全学FD/SD「英語による教授法」にて モンクレア州立大学「Teaching in Englishプログラム」の概要報告
所属学会
1.
2020/01~
The Japan Association for Language Teachers
2.
2010/04~
日本英語学会
3.
2005/04~
大学英語教育学会
4.
2017/04~
∟
談話行動研究会 副代表
5.
2002/08~
International Pragmatics Association
6.
2002/04~
「言語と人間」研究会
7.
2000/12~
日本語用論学会
8.
2018/04~2020/03
∟
大会運営委員会 委員
9.
2020/04~2022/03
∟
大会総務委員会 副委員長
10.
2022/04~
∟
大会発表委員会 副委員長
11.
1997/08~
社会言語科学会
12.
2019/04~
∟
企画委員会 委員
10件表示
全件表示(12件)
受賞学術賞
1.
2022/08
大学英語教育学会 大学英語教育学会褒賞 優秀賞 (A Pragmatic Approach to English Language Teaching and Production)
研究課題・受託研究・科研費
1.
2018/04~
「日本人大学生英語学習者への会話指導における協働創作文活動を統合した教育法の提案」 基盤研究 (C)
2.
2018/04~
「世界展開と高大接続のためのインターアクティブ・プレゼンテーション教授法の提案」 基盤研究 (C)
3.
2015/04~2018/03
「英語話者と日本語話者による重複発話と協調性の産出に関する異ジャンル間対照研究」 基盤研究 (C)