ヤマダ ナツキ    YAMADA Natsuki
   山田 夏樹
   所属
人間文化学部 日本語日本文学科
 
近代文化研究所 所属教員
   職種
准教授
言語種別 日本語
発行・発表の年月 2022/04
形態種別 単行本
査読 査読あり
標題 FLORIENTALIA
執筆形態 共著
掲載区分国外
出版社・発行元 FIRENZE UNIVERSITY PRESS(フィレンツェ大学出版会)
総ページ数 204
担当範囲 手塚治虫とグルメマンガをつなぐもの―「あしたのジョー」の減量(The one which connects a gourmet cartoon with Osamu Tezuka: Cutting of Joe of tomorrow)(45~58頁)
著者・共著者 編者:Miriam Castorina、Diego Cucinelli
概要 食の描写、またグルメマンガと呼ばれるジャンルを通して、マンガにおけるキャラクターの性質の変容について論じる。具体的には、グルメマンガのように、キャラクターが「読者と物語を媒介する」存在となるまでの過程を見る。まず手塚治虫初期作品と、高森朝雄原作、ちばてつや作画「あしたのジョー」の生死をめぐる描写が、食を通して前景化する現象について考察する。そして、「あしたのジョー」では緻密に展開される努力、成長が、以降の作品においては形式化され、そこでキャラクターの自律的な存在としてのあり方が自明化し、グルメマンガというジャンルも成立していくことを検証する。
:I talk on change in the nature of the character in the cartoon through description
of a food and the genre called a gourmet cartoon again. Specifically, the process until the
character will be the existence which "mediates between a story with a reader" is analyzed
so that it may be seen in the gourmet cartoon. First I pay attention to Tezuka Osamu
early-stage work, Takamori Asao original work and Chiba Tetsuya taking pictures "Joe
of tomorrow". And it is considered about the thing description about life and death there
foreground propizes through a food. Further, it is confirmed that the effort and the growth
drawn closely in "Joe of tomorrow" are formalized since putting it in the after work. It is
inspected that the autonomy of the character becomes self-evident by this thing. And it is
also inspected that the genre as the gourmet cartoon is formed consequently.
Keyword: character, physicality, gourmet cartoon, Ashita no Jō.